De voordelen van 3D productvisualisatie en hoe u deze effectief kunt gebruiken

12 juni 2022 | Bron: CUSTOMER EXPERIENCE & DESIGN

Sinds COVID-19 hebben klanten digitaal winkelen in een ongekend tempo omarmd. Noodgedwongen moesten merken de verschuiving van fysieke naar digitale winkelpuien versnellen en moesten ze uitzoeken hoe ze de voordelen van een persoonlijke winkelervaring konden vertalen naar de digitale wereld.

Deze trends hebben geleid tot een golf van digitale transformaties en een haast om de tactieken en tools te omarmen die boeiende online ervaringen mogelijk maken. Een steeds groter aantal merken past 3D-productvisualisatie toe om hen te helpen een concurrentievoordeel te behalen. Van architectuur tot autoproductie, merken in bijna elke branche vinden 3D-visualisatie een zeer effectieve manier om de complexiteit en fijne kneepjes van hun producten te communiceren. 3D-productvisualisatie slaat een brug tussen fysieke winkels en online door digitale weergaven van producten aan te bieden die trouw zijn aan het origineel.

Wat is 3D productvisualisatie?

3D-productvisualisatie is eenvoudigweg het maken van driedimensionale modellen van producten. Driedimensionale modellen bieden boeiende beelden die producten op een veel indrukwekkendere en grondiger manier presenteren dan een eenvoudige, op tekst gebaseerde productbeschrijving. Dit kan van alles zijn, van 360 graden video’s, die het product vanuit alle hoeken laten zien, tot een interactieve weergave die de interne componenten van een product laat zien.

Stel je voor dat je online winkelt voor een nieuwe bureaustoel voor je thuiskantoor. Met een 3D-visualisatie kunt u sorteren en filteren tussen meerdere variaties van dezelfde stoel en uw selectie verfijnen op maat, kleur en materiaal. Je kunt de specificaties van de stoel visualiseren en plaatsen in een levensstijl en leefomgeving die bij je past. Zo kunt u informatie verzamelen en eenvoudig bepalen welke stoel bij uw wensen past.

De merken van vandaag investeren in 3D

Een van de grootste factoren bij elke aankoopbeslissing is de mogelijkheid om een ​​product te visualiseren. Met 3D-productvisualisatie zijn merken in staat om het unieke gevoel van hun producten virtueel te communiceren en klanten in staat te stellen zich producten voor te stellen zoals ze in hun dagelijks leven zouden bestaan ​​- allemaal vanuit het comfort van hun huis. Merken gebruiken ook 3D-visualisaties om verschillende productvariaties te demonstreren.

3D-productvisualisatie stelt merken in staat om de zeer boeiende ervaringen te bieden die de klanten van vandaag verwachten. Potentiële klanten kunnen een product grondig inspecteren voordat ze het kopen, waardoor ze beter begrijpen wat ze kopen. Klanten zien producten vanuit elke hoek en schakelen met een simpele klik tussen verschillende kleuren en modellen.

De mogelijkheid om producten te onderzoeken en aan te passen aan hun unieke behoeften en smaken, verbetert de winkelervaring van een potentiële klant aanzienlijk, en het beste deel? Klanten worden niet beperkt door openingstijden van de winkel.

Voor marketeers is 3D-productvisualisatie een effectieve verkooptool die de omzet- en betrokkenheidsstatistieken kan verbeteren, het rendement kan verhogen en klanten kan behouden.

Fotografie versus 3D

3D digitale productvisualisatie wordt vaak gebruikt als alternatief voor productfotografie. Hoewel fotografie zijn plaats heeft en een voltooid project kunstig kan tentoonstellen, bieden 3D-visualisaties een aantal voordelen ten opzichte van traditionele productfotografie:

  • U bespaart tijd en geld die anders besteed zou worden aan dure en tijdrovende fotoshoots.
  • U kunt elke hoek en elk perspectief van uw product tegelijk laten zien, wat zorgt voor een betere gebruikerservaring.
  • 3D-visualisaties bieden meer flexibiliteit: aanpassingen zijn eenvoudig, uw producten hoeven niet opnieuw te worden gemaakt als u een element van hun ontwerp wijzigt en u kunt snel duizenden productvariaties maken.
  • U kunt al beginnen met het ontwerpen van een 3D-model van een product terwijl het nog in ontwikkeling is. Zo kun je je marketingcampagnes lanceren zodra het product klaar is.
  • Over het algemeen kunnen zowel 3D-productvisualisatie als traditionele fotografie de verkoopargumenten van een product duidelijk en efficiënt benadrukken. Een combinatie van beide geeft je gegarandeerd het beste van twee werelden.