Is 3D-rendering en architecturale visualisatie de toekomst van architectonisch ontwerp?

12 juni 2022 | Bron: Easy Render

De Franse socioloog, filosoof en cultuurtheoreticus Jean Baudrillard waarschuwde dat simulatie binnenkort “het echte zou vervangen”… Wordt dit langzaam waar?

Welnu, dankzij het ondernemende leiderschap van Paul Allen, Bill Gates, Steve Jobs en Steve Wozniak en het ontstaan ​​van de computerindustrie zijn er ingrijpende veranderingen geweest in zowel het zakelijke als het persoonlijke leven van mensen over de hele wereld. Vooral architecten en ontwerpers. Computers worden sneller en sterker, en veel mensen geloven dat de snelle vooruitgang in computertechnologie van de afgelopen 30 jaar “de wereld van de architectuur nieuw leven heeft ingeblazen”. Wat zeker is, is dat het digitale tijdperk hier is en door architecten, ontwerpers en 3D-kunstenaars wordt gebruikt om betere, efficiëntere, visueel verbluffendere gebouwen te bouwen.

Het "3D visualisatie" proces

3D visualisatie of 3D-visualisatie wordt gedefinieerd als “elke techniek voor het maken van afbeeldingen of animaties om een ​​boodschap over te brengen”. Het is dus geen verrassing dat 3D-visualisatie door middel van visuele beelden al sinds het begin van de mens een effectieve manier is om ideeën over te brengen, van grotschilderingen en Egyptische hiërogliefen tot Leonardo da Vinci’s technische tekeningen voor technische oorlogsmachines. Wat echter verrassend is, is de snelheid waarmee de vooruitgang in 3D-modellering en 3D-renderingtechnologie plaatsvindt en hoe dit de gebouwen beïnvloedt die we bouwen en waarin we leven.

Architecturale weergave of architecturale visualisatie is de kunst van het creëren van tweedimensionale en driedimensionale afbeeldingen die de kenmerken van een voorgesteld architectonisch ontwerp laten zien. Deze technologie verandert de manier waarop we ontwerpen, op een manier die 15 jaar geleden gewoon niet mogelijk was. Met software voor 3D-rendering en architectuurvisualisatie kunnen architecten en ontwerpers “verhoudingen” en “schalen” evalueren met behulp van intuïtieve interactieve 3D-modellering en de effecten van verlichting, ventilatie en akoestiek in interne omgevingen simuleren.

3D-kunstenaars worden tegenwoordig zo goed in hun vak dat ze realistische 3D-weergaven van gebouwen kunnen maken, waardoor klanten een nauwkeurige 3D-visualisatie van het voorgestelde ontwerp kunnen krijgen. Deze voorgestelde architecturale visualisaties kunnen alles vertegenwoordigen wat de klant wenst, van schaal, texturen, interieurinrichting enz. en worden vaak weergegeven samen met “architectonische scènes” waar alledaagse handelingen worden uitgevoerd.

Door de geschiedenis heen hebben we veel architecturale scènes gezien. In de biografie van Giovanni Battista Piranesi wordt vermeld dat hij “malariakoorts kreeg toen hij de ruïnes van Rome in het veld etste” (McGrath et al, 2016). Dit is waarschijnlijk iets wat een aantal overwerkte architecten en ontwerpers ook kunnen vertellen, maar zijn prestaties zijn een opmerkelijke mijlpaal, niet alleen in de technische evolutie van tekenen, maar als representaties van de architecturale scène. In veel van zijn schetsen legde hij een breed scala aan activiteiten en mensen vast, die de scènes en ruimtes bevolkten die hij vertegenwoordigde – net zoals we vandaag zouden doen in onze 3D-architectuurvisualisaties voor nieuwe ontwikkelingen.

Waarom gebruiken mensen 3D-rendering en architecturale visualisatie?

Bij de architectuur en het ontwerp van de stedelijke omgeving is een veelvoud aan belanghebbenden betrokken: ingenieurs, architecten, planners en niet-specialisten. Die het proces allemaal vanuit verschillende perspectieven bekijken, met verschillende doelstellingen, behoeften en wensen voor ogen. Dit brengt natuurlijk veel uitdagingen met zich mee, maar om een ​​architectonisch project te laten slagen, moet er een “gedeeld begrip” worden bereikt tussen alle betrokken partijen… Gelukkig kunnen 3D-rendering- en architecturale visualisatietechnieken hierbij helpen.

Met behulp van krachtige 3D-renderingsoftware kunnen architecten, ontwerpers en 3D-kunstenaars ontwerpen in realtime manipuleren, snel schakelen tussen concept en beton en verschillende opties verkennen, evenals verfijningen aanbrengen en meerdere versies van de ontwerpen maken. SketchUp, Rhino, VRay, Maxwell, Mental Ray en AutoCAD zijn slechts enkele van de krachtige software voor 3D-modellering en -weergave die het ontwerp mogelijk maakt en klanten vandaag de dag verblindt. Door architecten en ontwerpers de tools te geven om hun ontwerpen te visualiseren en zich erin onder te dompelen, kunnen ze bovendien een veel beter begrip krijgen van zowel de “kwalitatieve als kwantitatieve aard” van de ruimtes die ze ontwerpen.

Samengevat kunnen 3D-rendering en architecturale visualisatie architecten en ontwerpers helpen samen te werken en ideeën efficiënter te communiceren. 3D-visualisatie kan worden gebruikt als marketingtool met klanten of voor planningsoverleg met planners, en kan tegelijkertijd worden gebruikt om de manier waarop gebouwen worden ontwikkeld door ontwerpteams te verbeteren. Dus waarom gebruikt niet iedereen ze?

Dus is 3D-rendering en architecturale visualisatie de toekomst?

In elk ontwerp, of het nu architectonisch is of niet, stopt het proces van “visualisatie” niet. Wat ik hiermee bedoel is dat visualisatie geen doel op zich is. Het proces van ontwerp en visualisatie moet iteratief zijn, waarbij ontwerpwijzigingen worden aangebracht als gevolg van inzichten die zijn verkregen door visualisatie … leidend tot de volgende versie van het ontwerp. Dus is 3D-rendering en architecturale visualisatie de toekomst?

Om deze vraag te beantwoorden, vroegen we architecten en ontwerpers op LinkedIn of ze dachten dat “3D-rendering en architecturale visualisatie de toekomst van architectonisch ontwerp was” en hier zijn enkele van de opmerkingen die we hebben ontvangen:

“Het is niet de toekomst, het is het heden.”

“Ik denk dat het digitale tijdperk meer tools op tafel heeft gebracht, om zo te zeggen. Architecten waren eeuwenlang bezig met tekenen en modellen bouwen… dat doen we nog steeds, maar nu kunnen we computers gebruiken om te tekenen en 3D-modellen te maken (zelfs 3D-modellen printen). Dat gezegd hebbende, vrees ik dat meer traditionele vaardigheden verloren gaan en er moet op worden toegezien dat die vaardigheden scherp blijven. Tablettekeningen zijn geweldig, maar niets zegt een lunchbijeenkomst als een ‘servet-schets’”

“3D-visualisatie en video is de nieuwe weg op het gebied van architecturale presentaties. Onze klanten vragen om deze service en we bieden ze graag aan.”

“Ik ben al meer dan 40 jaar architect en industrieel ontwerper. De huidige 3D-visualisatiesoftware is een godsgeschenk voor mijn praktijk.”

“Visualisatie is altijd een onderdeel geweest van het werk van architecten. Als een architect niet visualiseert, heeft hij misschien iemand nodig die dat wel doet. De software die een architect kan helpen visualiseren, helpt in werkelijkheid om beter te zien.”

“Vandaag de dag werk ik alleen met BIM (Revit Architecture) en geef ik realistische beelden weer. In sommige gevallen maak ik nog steeds handgetekende perspectieven, maar ik denk dat de Revit-presentatie veel completer is om het idee dat het project leidt te begrijpen.”

“Ik denk dat 3D-visualisatie in de toekomst niet alleen een hulpmiddel zal zijn om iets te ontwerpen of te representeren dat we aan het ontwerpen zijn. Ik denk dat 3D-ontwerpen het uiteindelijke object zelf zullen worden.

In de toekomst leef, werk en verhoud je je met andere mensen in een virtuele ruimte. Dat betekent dat architecten (virtuele architecten) en architectuur moeten nadenken en herontwerpen voor dit nieuwe soort virtuele wereld.”

“Tegenwoordig is goed bewezen dat de 3D-visualisatie een grote bijdrage levert aan de lichamelijkheid van onze gebouwde wereld. 3D visualisatie is een geweldige tool die ons helpt om het project naar een hoger niveau te tillen. Het stelt ons in staat om op een accurate en snelle manier beslissingen te ontwerpen, te nemen en te controleren. Het is natuurlijk een geweldig hulpmiddel om te communiceren met mensen die geen architect zijn.”

“Ik heb honderden 3D-visualisaties gemaakt voor woningbouw en commerciële bouwers en ik geloof dat veel van die projecten structurele veranderingen/verbeteringen hebben ondergaan als direct gevolg van het bekijken van de 3D-beelden!”

“De waarde van 3D-visualisatie kan niet genoeg worden onderschat”.

“Uiteindelijk zullen uw klanten altijd een veel beter begrip hebben van waar ze hun geld aan uitgeven.”

“100%… een 3D-rendering zal altijd in het oog springen en opvallen boven 2D-tekeningen.”

‘Nee, het is het heden! Praktijken die niet omarmen, zitten al achter het leidende peloton.”

“VR en AR is de toekomst, visualisatie is niets vergeleken met 3D-immersie. Je hoeft alleen maar naar producten als oculus rift, Google-karton, Samsung VR en hololens van microsoft te kijken om te zien welke communicatieproducten er in de winkel liggen.”

“3D is het heden… augmented reality is de toekomst of architectonische conceptie. We zitten momenteel tussen beide in met simpele VR-tool of game-engine waar je een ruimte echt op een veel betere manier kunt ervaren dan 3D-animatie. AR is koning”

“Ik hoop echt dat het de toekomst is, anders zit ik zonder werk!”

Waar leidt de toekomst toe?

Dus daar heb je het – rechtstreeks uit de mond van het paard! Veel meningen vallen in de richting van de onberispelijke architecturale weergave en 3D-weergavebeelden die we vandaag zien als het heden en dat we in de toekomst meer naar het rijk van Virtual Reality zullen gaan.

Virtual Reality of VR, dat nog niet zo lang geleden als ‘science fiction’ werd beschouwd, lijkt de volgende grote stap te zijn. Niet alleen voor architecten en ontwerpers, maar voor iedereen… Architecten en ontwerpers zullen in staat zijn om 3D-representaties van hun werk volledig te construeren en VR te gebruiken om hun klanten “in” de ervaring te brengen. We hebben de mogelijkheid om dit al geruime tijd te doen, maar om daadwerkelijk een headset op te zetten en je zintuigen de geluiden en ruimtes te laten ervaren, geeft kijkers een heel andere ervaring. Een “echte” ervaring. Sommigen noemen VR een gamechanger. En het enge is dat het heel snel kan zijn…

Dat gezegd hebbende, 3D-rendering en architecturale visualisatie is een magische kunst en aan welke kant van die medaille je ook valt, er is geen discussie over de historische impact die computertechnologie heeft gehad en zal hebben op design en architectuur. We kunnen niet doen alsof we ons de komende 10 of 20 jaar kunnen voorstellen als we doorgaan op ons huidige ontdekkingspad… Wat zeker is, is dat naarmate we verder komen, architecturale weergave, 3D-weergave en VR-trajecten nauw met elkaar verbonden zullen zijn de ontwerpindustrie.

Dit is de toekomst. Dus bereid je maar beter voor…